Podobně stré jsou tyhle Lemanie, přesný rok nevím, ale čs. armádě byly dodány v 30. letech minulého století v rámci státní zakázky na 3000 hodinek pro letectvo. Výběrové řízení tehdy vyhrály firmy Eterna, Longines a Lemania a naši letci s nimi létali už před válkou, v zehraničí za války i dlouho po válce. Tyhle Lemanie vyfasoval můj táta, vojenský pilot a zbyly mi po něm, stále ve skvělém stavu. Občas je nosím, spíš u příležitosti nějakého výročí, nebo do letadla, protože ty hodinky přece do vzduchu patří...
Ivan přiložený následující obrázek:
Ivo Bohuslav napsal:
No, ty vole? Jak jsi sehnal ty letecký Primky?
..dyk to píše. Vyfasoval je jeho otec.
Já mám po tátovi Primky - Diplomat, které našel v cca 12ti letech na uhlí doma v činžáku. Měl je stále a až někdy po revoluci si pořídil nový. K 65tinám jsem je mu nechal u výrobce komplet vyčistit, opravit.
www.jantruhlar.cz
Honza_BMW-VW - nečteš pořádně, můj táta vyfasoval kdysi dávno, koncem 50. let, ty švýcarské Lemanie. Tyhle Primky se dělaly tuším v letech 1983-85, celkem 3000 kusů, z toho cca 2500 dostala armáda a zbytek šel do volného prodeje přes Klenoty. Dnes jsou sběratelskou záležitostí a moc často se neprodávají.
Jak jsem k nim přišel? Vůbec jsem je nesháněl! Ale ozval se mi pán, bývalý zaměstnanec Eltonu, od kterého jsem v minulosti koupil pár Primek, jestli nechci tyhle letecké, že je prodává jedna paní, jsou po manželovi, který sloužil na letišti v Hradci Králové a obrátila se na něj s prosbou, jestli by jí je nepomohl prodat. Takže jsem neváhal a hodinky koupil. Ale jak jsem psal, příběh jejich cesty ke mně ještě neskončil, teď jsou u hodináře, až budou doma, vyfotím a napíšu podrobnosti...
Ivan napsal:
Honza_BMW-VW - nečteš pořádně, můj táta vyfasoval kdysi dávno, koncem 50. let, ty švýcarské Lemanie. Tyhle Primky se dělaly tuším v letech 1983-85, celkem 3000 kusů, z toho cca 2500 dostala armáda a zbytek šel do volného prodeje přes Klenoty. Dnes jsou sběratelskou záležitostí a moc často se neprodávají.
Jak jsem k nim přišel? Vůbec jsem je nesháněl! Ale ozval se mi pán, bývalý zaměstnanec Eltonu, od kterého jsem v minulosti koupil pár Primek, jestli nechci tyhle letecké, že je prodává jedna paní, jsou po manželovi, který sloužil na letišti v Hradci Králové a obrátila se na něj s prosbou, jestli by jí je nepomohl prodat. Takže jsem neváhal a hodinky koupil. Ale jak jsem psal, příběh jejich cesty ke mně ještě neskončil, teď jsou u hodináře, až budou doma, vyfotím a napíšu podrobnosti...
..njn promiň, je to fakt. takže omluva pánové, četl jsem v rychlosti, info splynulo a takhle to pak se mnou dopadá
takže omluva a polepším se
www.jantruhlar.cz
Honza - o nic nejde:-). Jak jsem psal, že doplním příběh mých hodinek, tak už je konečně mám a mohu doplnit. Tu první fotku jsem udělal v pondělí a dal i na chronomag.cz, kde je databáze majitelů těchto leteckých Primek (i se mnou zatím 231 záznamů). A tamní odborníci se na mne vrhli, že hodinky jsou zbastlené, je tam jiné pouzdro, jiná luneta, ručky, chybí armovací kroužek (vnitní, pod sklem, s minutovými indexy) atd. No tak jsem začal pátrat. Obrátil jsem se na člověka, co mi hodinky předával (ale při prodeji byl jen prostředníkem), který pracoval v Eltonu přes 30 let, mj. jako vedoucí výroby. Cítil se strašně provinile a rozhodl s, že to musíme vypátrat. Sehnal nějakou dokumentaci, znal tehdejší výrobní postupy a pomocí tohoto jsme nejprve vyloučili jiné pouzdro, což uznali i odborníci na chronomagu. Pak jsme vyloučili jinou lunetu, tahle se na hodinky v průběhu výroby dávala také - což uznali i odborníci na chronomagu:-). Nevyloučili jsme ale chybějící armovák a jinou vteřinovku, sice se i armádní hodinky dostávaly do běžného servisu a opravy byly prováděny všelijak, ale přímo z výroby hodinky bez armovacího kroužku nešly. A tenhle "můj" člověk se obrátil i na původní majitele a jeden ze členů rodiny si vzpomněl, že jednou měl na hodinkách táta rozbité sklo a byly v opravě. A "můj" člověk je donutil hledat, až se prý trochu pohádali, ale nakonec našli malý sáček s armovacím kroužkem a lunetou. Na 99% jsou to původní díly a tak dnes hodinky vypadají takto - namontoval se armovací kroužek, vyměnila sekundová ručička, není sice původní, ale snad odpovídá originálu, původní lunetu jsem nechal mimo, ta druhá se na hodinky také dávala a je v lepším stavu, hlavně, že tu původní mám. Uff:-)!!
Ivan přiložený následující obrázek:
O anabázi se zjišťováním původnosti stavu jsem psal výš, nakonec se podařilo vrátit hodinky do původního provedení, aspoň co vím jen s vyjímkou sklíčka a vteřinové ručky, které ale odpovídají originálu. Posledním neoriginálním je řemen. Já koupil hodinky na tahu, který myslím nebyl původní, dal si ho tam bývalý majitel. Tak jsem na antik-prim koupil repliku původního kaučuku, se kterým se dodávaly Prim Sport 2 a prý i tyhle letecké, mám pocit, že se mu tehdy říkalo "Rallye" a hodinkám to hned víc sluší a vypadají dobově. A jsou i vodotěsné, pán co mi je předával, to zkoušel:-). Ale zajištění vodotěsnosti tehdejších Primek je na delší povídání...:-).
Ivan přiložený následující obrázek:
Tak jsem si dnes po dlouhém váhání a rozhodování přivezl tyto outdoorové Casio Pro Trek PRW-6100. Nepatří mezi hodinky, které se dědí z generace na generaci, ale poté, co mi občas chyběly letecké Avocet Vertech Ploty, nabušené funkcemi, tyhle je pro volnočasové aktivity nahradí v moderním provedení. Sedí mi perfektně, velikost akorát, spousta funkcí, některé možná nevyužiju, ale jiné ano. Dlouho jsem váhal mezi touto verzí a modrým provedením, které bylo o něco elegantnější, ale sekundová a "mode" ručka nebyly tak zřetelné a především inverzní displej mi nevyhovoval.
Ivan přiložený následující obrázek:
A ještě trochu víc zblízka. Hodinky jsou řízené rádiem, mají solární napájení a triple sensor, měřící tlak, díky tomu umí všechna ta kouzla s výškou, tlakem a jeho tendencí atd. Mají i teploměr a překvapivě komfortní a přesný digitální kompas.
Ivan přiložený následující obrázek: