TomasTT napsal:
Jen tak mimochodem (a pro Ivana) - měl jsem teď možnost prohlédnout a vyzkoušet natáčení z DJI Inspire. To je vyšší verze ale pořád ještě amatérská. Nicméně z toho leze podstatně lepší obraz, prakticky bez "želé" efektu. Byly k tomu dva dálkové ovladače, jeden na řízení, druhý pro kameramana (ten jsem zkoušel). Je to dron z testu v časopisu Pixel, kde by to teď mělo vyjít. V ceně do 100 tisíc bez konkurence.
Každopádně tohle už nevypadalo tak "modelářsky" ale skoro profesionálně. Má to neuvěřitelný vychytávka - jde tomu poslat na dálku změnu základny, aby se vrátil někam jinam než odkud startoval, při přiblížení k zemi to sklopí rotory, umí různě pracovat s informacema z GPS a porovnává i obraz terénu a dokonce to má sonar pro nízké výšky... Nemám s drony zkušenosti ale tohle mi přišlo jako že bych to asi mít mohl kdybych nevěděl co se sto tisíci.
Inspire jsem viděl v akci osobně. Rotory/podvozek sklápí aby se kamera mohla otáčet o 360° a mohl ji ovládat kameraman na druhém vysílači. Bezva, všechny profikoptéry to tak mají. Inspire krásně vypadá. ALE - nemá kupodivu tolik GPS vychytávek jako Phantom, opravdu Tomáši. Asi to přijde s aktualizacemi, zatím ale ne. I můj Phantom umí za letu tuhle "neuvěřitelnou vychytávku", tj. nahrát jiný domovský bod a v příslušném režimu kolem něj např. kroužit, ať s ním (tedy i kamerou) pilot točí kolem svislé osy jak chce, nebo se na něj bude v nouzi vracet. To samé v jiném režimu v přímém letu. Umí dokonce v tzv. "Dynamic Homepoint" režimu měnit domovský bod každé 2 sekundy. Plus další GPS vychytávky. V tom Phantom za Inspire nijak nezaostává. Inspire má asi lepší obrazový výstup a senzory pro létání v interiéru, stejnou kameru a senzory má ale Phantom 3 za 39000,-! A vejde se v kufru na zadní sedadlo motorky! A nestojí 100 tisíc! A ve vzduchu vydrží déle! Už jsem mezi odborníky slyšel názor, že Phantom 3 možná pohřbí vlastního bráchu Inspire, zčásti i proto, že cenově na dostřel jsou pak už hexa/oktokoptéry s nosností na větší i kvalitnější DSLR nebo kameru, které při výpadku 1-2 motorů letí dál.
Takže závěr - Tomáš píše "tohle mi přišlo jako že bych to asi mít mohl kdybych nevěděl co se sto tisíci" - na stejně dobré éro i kvalitu filmu stačí utratit mnohem méně za Phantom 3.
Jak říkám - nemám s tím zkušenosti ale líbilo se mi, že jsem mohl jen natáčet - absolutně libovolně - a vrtulník řídil někdo jiný. A kamera má datový tok vyšší než GoPro, jede z toho 60Mbs a bez artefaktů. Pilot říkal, že to má spolehlivý dosah přes kilometr a letí to 80km/h, prostě že s tím jde natáčet bez ohledu na vítr, udrží to stabilní polohu i v silném větru. Mě to prostě nepřipadalo jako hračka. Viděl jsem jen ty malé, pak profesionální stroje na GH4 a další zrcadlovky a pak tohle.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
TomasTT napsal:
Jak říkám - nemám s tím zkušenosti ale líbilo se mi, že jsem mohl jen natáčet - absolutně libovolně - a vrtulník řídil někdo jiný. A kamera má datový tok vyšší než GoPro, jede z toho 60Mbs a bez artefaktů. Pilot říkal, že to má spolehlivý dosah přes kilometr a letí to 80km/h, prostě že s tím jde natáčet bez ohledu na vítr, udrží to stabilní polohu i v silném větru. Mě to prostě nepřipadalo jako hračka. Viděl jsem jen ty malé, pak profesionální stroje na GH4 a další zrcadlovky a pak tohle.
To samé umí Phantom 2 i Phantom 3 a ten prý má stejnou kameru jako Inspire a opravdu je to prý oproti P2 o dost lepší. Garantovaný dosah 2 km, ale na Youtube se videa trumfují v dosahu, poslední je kolem 6 km. A mám pocit, že má i přípojku na druhý vysílač kvůli ovládání kamery, tím si ale nejsem 100% jistý. Vítr apod. zvládá Phantom 2 i 3 stejně jako Inspire, tam není rozdíl stejně jako v držení pozice, tam to hlídá GPS, je fakt, že když pustím páčky u Phantoma 2, je tam nepatrný doběh setrvačností než se zastaví. Inspire stojí na fleku, nakloní se na druhou stranu, zabere zpátečka a stojí. A to samé Phantom 3. Pravda, Phantom 2 letí cca 60 km/h, Phantom 3 nevím jistě, tam možná trochu vede Inspire, ale díky ceně a skladnosti u mne vede Phantom 3. Jak jsem psal, DJI si nastrčilo do vlastního inspirího hnízda kukačku Phantom 3... Vypadá jako hračka, ale hračka to není.
Kdybych se tím chtěl živit, i Phantom, nejlépe P3 pro začátek bohatě stačí a kdyby se to rozvíjelo, přišla by na řadu třeba oktokoptéra DJI S1000 se zrcadlovkou a Phantom by zůstal na méně náročné práce nebo tam kde by hrála roli mobilita, třeba převoz na motorce.
Ivane, muzes trochu rozvest jak zhruba probiha pilotni prukaz na komercni nataceni s dronem? Cena, test, ukazka letani a tak?
jel jsem kolem koule www.jedemkolem.cz
Nemohu Vojto, včera jsem dal teprve dohromady všechny dokumenty a poslal je datovkou na Úřad pro civilní letectví. Nicméně to trvá cca půl roku, stojí od 25 tisíc výš (včetně pojistky) a dělají se teoretické i praktické zkoušky. To zní strašně, já na to ale koukám tak, že spoustu lidí to odradí a pro mne, když už jsem se rozhodl, tím lépe.
Jinak jak jsi psal, že jsi zvědavý na další vývoj cen i technologií, dovolím si prognózu. Nové modely se budou objevovat rychle za sebou, po funkční a technologické stránce budou stále dokonalejší, nejsem ale přesvědčen o stránce kvality a spolehlivosti. Co se týká cen, bude to jako u mobilů, sotva vyleze na trh nový model, bude stejně drahý, popř. v případě zásadnějších inovací dražší než když přišel na trh předchozí model. Starší modely budou cenově klesat, ale přestanou se záhy vyrábět a bude problém je už po kratší době sehnat. Nicméně koptéry jsou fenomén, který jistě přitáhne spoustu výrobců. DJI bylo u boomu od začátku a jeho modely budou asi ještě chvíli lídry na trhu, nicméně budou přibývat a zdokonalovat se modely jiných výrobců, stejně schopné a třeba designově pro někoho zajímavější. Konkurenceschopnost bude nutit výrobce k tlačení cen dolů, ale právě proto se obávám dopadu na kvalitu a spolehlivost.
A ještě k technologiím - nemyslí, že půjde v blízké době o revoluci, ale evoluci, nicméně se asi máme na co těšit. Budou běžné lokátory,které na mobil pošlou polohu koptéry v případě pádu nebo ulétnutí. Budou se zlepšovat kamery, výkony motorů, menší spotřeba a výdrž ve vzduchu za současného snižování hmotnosti baterek, aby zbylo víc na užitečné zatížení, třeba kvalitní fototechnikou. Bude více režimů usnadňujících filmování. Budou se zlepšovat možnosti programování autonomního letu - i Phantom 2 lze naprogramovat, aby letěl po nahrané trase s otočnými body, v dané výšce. Ale nelze zatím naprogramovat aby nad určitým místem provedla koptéra určitý manévr, otočku, stoupání či klesání, aby se např. od bodu vzdalovala s kamerou otočenou na bod apod. Kamera bude mít schopnost rozlišit objekty, manévrovat a držet je v záběru, možná půjde nahrát fotografii objektu (třeba staženou z internetu) a koptéra, pokud objekt najde, bude kolem něj dělat určité manévry a filmovat.
Bodou se zlepšovat schopnosti koptéry vyhýbat se překážkám, přibudou další senzory aby nevrazila do stromu, domu, vyhnula se drátům.
Budou se zlepšovat možnosti FPV, tj. letu podle kamery, třeba za pomoci již existujících speciálních brýlí. Bude se zvětšovat dosah vysílačky, přenosu obrazu a dolet kamery.
Nicméně se budou i zpřísňovat předpisy, omezoval místa pro létání, něco bude podléhat povolení. ČR je malá země a není určitě zájem nechat tu poletoval stovky dronů v autonomním naprogramovaném režimu, zakoupených různě odpovědnými a nedostatečně odborně zdatnými "piloty".
Sám jsem zvědavý, ale můžeme se určitě těšit na velké změny...
mame se teda na co tesit
Cena za ten pilotni prukaz a doba za kterou se to da udelat si myslim odradi hodne lidi...a do budoucna to mozna bude jeste horsi, jak bude dronu pribyvat. Doufam, ze budou prybyvat funkce typu dynamic home point a dalsi podobne pro usnadneni filmovani. Hodne vyrobcu uz tim smerem samozrejme jde. Zaujalo me tohle video, nevim sice jak moc je to pro Phantom konkurence, ale funkce to ma zajimave. YouTube Video jel jsem kolem koule www.jedemkolem.cz
Ivane, případně ostatní droňáci, jak je to s cestováním, myslím tím letadlem? Do příručního, či velkého zavazadlo? Projde to vůbec kontrolou? Baterie projdou?
Doplňky a díly na BMW GS:https://mojegs.cz Online ceník BMW dílů:https://mojegs.cz...h-dilu-bmw
welli napsal:
Ivane, případně ostatní droňáci, jak je to s cestováním, myslím tím letadlem? Do příručního, či velkého zavazadlo? Projde to vůbec kontrolou? Baterie projdou?
Lion baterie Ti projdou pouze v příručnm zavazadle na palubu. Nesmí do podpalubí, protože jim mráz vadí a mohly by vybouchnout, neb je v nich třaskavý plyn. Lipol nevim, ale asi to bude obdobný.
- doprava v letadle - nevím, jistě to jde, i v ČR jsou cestovatelé, kteří to tak dopravují.
- 3DR Solo - líbí se mi, vnímám ho jako konkurenci Phantoma, měl by umět cca to samé a vypadá pěkně. Navíc na něj lze dát GoPro, ale nevím, jestli se to dodává už přímo hotové, jen stačí nacvaknout GoPro, nebo se to musí nějak dostavět. A netuším jestli se dá koupit v ČR, jak je to velká firma, jaký je za tím vývoj atd. Rád bych viděl a četl nějaké srovnávací recenze s Phantomem.
- Typhoon Q500 - okrajově vnímám, nevím o něm nic.
Technologie jdou strašně rychle dopředu a pro mne je to jen důvod neotálet a koupit. Protože čekáním stále na něco nového by se dal strávit celý život...:-). Nechci si jednoho dne vybavit svůj život jako velké čekání...
Dnes jsem objednal chybějící příslušenství pro GoPro 4 Hero Black - přísavku, baterku + nabíječku na 2 baterky, objímku na řídítka/padák, držák na mobil na tyčku (když je tyčka natažená, tak nad hlavou nebo u země není na LCD na zádech kamery skoro vidět a blbě se komponuje). A také krytky na objektiv.
O víkendu jsem točil s gimbalem na tyčce na srazu Boxer Morava, je to dobré a zbytek už je v rukách (rychlost pohybu) a nohách (když jsem balancoval na šutrech, občasné pocukání se objevilo).
Upevnění na motorce jsem zpevnil přídavnou gumičkou, je to lepší, ale udělám ještě úpravu. Použiji i nalepovací držák na helmu a objímku na padáky, aspoň bude víc pohledů.
Mám dotaz - GoPro nemá stabilizaci? A jaké máte zkušenosti s podrobnějším nastavením v Protune - ISO, teplota bílé, ostrost (mám nejvyšší, ale je to vždy ideální?) atd.?
Ivane, gopro nemá stabilizaci. Myslím že výrobce říká, že záběr je tak široký, že ani stabilizaci nepotřebuje.. Ale určitě se toho dočkáme v gopro 5-6
Točil jsem první motorkové záběry Phantomem. Ještě je potřeba hodně trénovat, hlavně plynulost pohybů koptéry a kamery. Jinak to video je ve skutečnosti kvalitnější, youtube to docela degraduje. Asi přejdu na Vimeo, přijde mi tam lepší kvalita. YouTube Video
Upravil welli dne 09.06.2015 10:19
Doplňky a díly na BMW GS:https://mojegs.cz Online ceník BMW dílů:https://mojegs.cz...h-dilu-bmw
Psal mi kamarád (američan ale má také francouzský pas) o docela velkém problému s dronem v Maroku. Záležitost stará pár dnů.
Natáčeli jen pro sebe, žádné komerční záběry nebo film - malý dron na gopro. Někdo je někde viděl jak s tím létají, projížděli další vesnicí a už na ně čekali. Dron i s kamerou zabavila armáda (nikoliv policie), dostali nějaký papír a konec. Řeší to na dálku ale vypadá to, že od začátku letošního roku je použití jakýchkoliv dronů v Maroku zakázané s vyjímkou nějakých místních firem, které mají registraci a filmařskou licenci. Použití "létající kamery" může prý být i důvodem pro vazbu. Teoreticky se prý dá požádat o vlastní licenci i pro ne-marockou firmu nebo jednotlivce přes nějaký svaz filmařů ale obecně prý když celník, policie nebo armáda najde u někoho dron, má právo ho zabavit, majitele zavřít a vystavit pokutu v rozsahu 3-5 tis. EUR. Takže mu na ambasádě někdo doporučil, aby to nechal plavat protože může být rád, že nešel do basy a nemusel platit ještě x tisíc eur. Zjistím další detaily..
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
welli - dobrý:-)!
Tomáš - situace se přiostřuje všeobecně. Dron si může koupit každý, létá se všude, mimo modelářská letiště, kamera svádí k letům nad hrady, zámky, lidmi, lidi to pouští daleko od sebe a koukají na obrazovku, což nevypovídá o tom, nad čím koptéra letí nebo do čeho může vrazit. "Piloti" nemají povědomí o meteorologii, zakázaných prostorech, leteckém provozu atd. Trochu se bojím toho, že to má na starosti ÚCL, pro kterou je to okrajová "letecká" disciplína přinášející problémy. Kdybychom kdysi nezaložili Leteckou amatérskou asociaci a nevydupali si zásadní pravomoci, asi by tady ultralajty nelétaly, popř. mnohem omezeněji. Možná by se mělo začít uvažovat i o něčem podobném u koptér, ale zatím tady není nikdo, kdo by se toho ujal, vznikla jen Asociace provozovatelů bezpilotních letadel, dobrovolně sdružující profesionální provozovatele. Nedivil bych se, kdyby byl časem i pro amatéry potřeba pilotní průkaz.
Dorazil balíček z GoPro, příjemné jsou krytky na sklo vodotěsného pouzdra i skleněná krytka na čočku kamery, když se používá bez pouzdra.
Dobrý je držák na řídítka, padáky, prostě kamkoliv na trubku, rozsah průměrů je velký.
Užitečné jsou i další 2 baterky s duální nabíječkou.
A dorazil i držák mobilu, který,v kombinaci s držákem na trubku, umožní dát mobil na tyčku. Displej na zádech kamery je miniaturní a kompozice během záběru špatně kontrolovatelná, tohle je výrazně lepší.
Ivan přiložený následující obrázek: