Zkušenosti s BMW R 1150 GS a pár postřehů a dojmů ze srovnání R 1150 GS a R 1200 GS
Přidal Rada dne 14. March 2007
Ahoj,
tož zde jsou mé zkušenosti. V zásadě musím říct, ze tak z 99 % jsou pozitivní.

Motor
Alespoň v mém případě - běhá pěkně pravidelně i za studena na volnoběhu, nehádá se to a nevibruje. Nemám ani problémy s prosakováním oleje v dolní části bloku motoru na levé straně jako jsem to pozoroval u některých kolegů. Stejně tak "spotřeba" oleje je minimální - což mě vzhledem ke chlazení vzduchem a objemu válců velmi mile překvapilo. Podle teploty vzduchu a stylu jízdy (město/mimo město) pohybuje kolem 1 až 2 dcl na 1.000 km. Ale spíš je to jedno deci.

Převodovka, řazení, kardan
Trochu překvapivé by se mohlo zdát řazení - zvláště pro ty, co přesedlají z japonce. Převodovka a řazení je poněkud tvrdší a rychlosti je potřeba pořádně "kopat". Je to prý dané konstrukcí (jak mě ujistil výrobce) a použitým způsobem pohonu zadního kola přes kardan. Občas prostě je slyšet ránu jak zaskočí kvalt a zabere kardan, což by u někoho mohlo vyvolat zděšení. Je to však naprosto v pohodě. Odměnou za to, že máte kradánek vám může být to, že nemusíte vypínat žádný řetěz a vlastně o něm nevíte nějakých cca 40.000 km, kdy vám v něm v servisu vymění olej a jede se dál. Občas se prý však stává (ale jen zřídka) že to nezvládne gufero schované pod "manžetou" a olejíček vyteče, ale zaplaťpánbůh tato zkušenost mě nepotkala (pravda je, ze mam zatím jen 12.000 km najeto).

Podvozek
Musím však pět chválu na paralever a telelever. Tyto způsoby zavěšení kol jsou prostě fantastické. Zatím jsem nejel na jiném velkém enduru, které by se chovalo přes svoji vysokou hmotnost (250kg s plnou nádrží) tak jistě v zatáčkách i na rovině. Přední "vidle" se díky teleleveru nezkroutí ani při takovém náklonu, kdy téměř brousíte válcem o zem. Při správném naladění podvozku si můžete až "škrtnout" víkem. Někdo tvrdí, že BMW jde hůř do pravé zatáčky díky jednostrannému závěsu zadního kola. Já tento pocit nemám. Jediné co můžete diky tomuto způsobu pohonu a zavěšení pozorovat je to, ze když při zmáčknuté spojce, nebo při zařazeném neutrálu protočíte motor, tak cítíte, jak mašina "táhne" na pravou stranu. Tlak na vás ovšem není nijak dramatický a jakmile zařadíte a rozjedete se, prakticky úplně zmizí.

Brzdy
..jsou další co musím pochválit. Přední dva kotouče se čtyřpístkovými třmeny od fy BREMBO zvládají motocykl naprosto s přehledem. Dávkování je plynulé, brzdy nevadnou a ani při prudším brzdění se mi nestalo, ze by začal předek vibrovat. A to prosím nemám za příplatek (cca 40.000 – v roce 2001) dodávané ABS!

Průchodnost, cestování ve dvou – jízdní vlastnosti, pocity
Přestože se jedná o motocykl určený spíše k cestováni, chová se na svou hmotnost a rozměry velmi dobře i ve středně obtížném terénu. Je to dané poměrně nízko (zvláště na tuto kategorii) položeným těžištěm. Za to můžeme poděkovat naplocho a protilehle uloženým válcům - "boxerovi". Zvlášť dobře se cítí na šotolině, případně sypkém povrchu. Bláto mu zase tak moc dobře nedělá. Dá se to však zlepšit změnou pneumatik (já tam mám od výrobce Metzelery Tourance pro cest. endura – jsou výborné na silnici za sucha i za mokra, ale do terénu nic moc). Pokud však chcete mašinu na cestování, tak tohle je jednička. Motor táhne pěkně odspodu, žádná zátěž ho nerozhází – spolujezdce nepoznáte - větrný štítek kryje velmi dobře a maximální rychlost udávaná výrobcem (195 km/h) není problém - udělá něco málo přes 200 km/h (tachometrových). A to aniž bych si "lehal" a aniž by mě to sfouklo. Ideální cestovní rychlost je však (podle toho jestli jedete po dálnici, nebo po "státovce") mezi 100 - 150 km/h. Šestý rychlostní stupeň bere pěkně od 90 až po maximálku a nezná kopec. Navíc se díky němu pohybuje průměrná spotřeba (kombinovaná) do 6 L/100 km a to i když jedu ve dvou a s naloženýma kuframa. Takže na 22l nádrž (4 l rezerva) člověk ujede minimálně 300km. Sedlo je široké a místa je spousta i pro spolujezdce, takže polykáte kilometry a kilometry aniž by jste měli pocit, že máte zadek "na šrot". Pokud by si navíc někdo myslel, ze tenhle kolos musí být problém zvednout na zadní, tak je na omylu. Já se o tom přesvědčil když jsem se táhnul za traktorem na dvojku. Potom jsem při předjíždění, když jsem po "zhoupnutí" při výjezdu zpoza traktoru za to zatáhl, nestačil jsem koukat jak se mi zvedá přední kolo. Musel jsem rychle z plynu abych se vrátil na zem....

Takže ještě jednou suma sumárum
Bike je to královský, cena odpovídá kvalitě a v porovnaní s asi jediným konkurenčním strojem KTM LC8 ani není nijak zvlášť vyšší (asi o cca 10 tis. v zákl.). Zato je to jediná mašina (společně s KTM) v této kategorii, se kterou opravdu můžete vlítnout i do terénu - viz články kolegy majícího starší model s motorem o obsahu "jen" 1100 ccm - z cest po Africe.
Kdo chce tedy koupit velké enduro, pokud půjde do BMW určitě neprohloupí. Já sám se do něj s přibývajícími kilometry zamilovávám stále víc a víc.....
Všem přeji mnoho šťastných kilometrů...třeba se potkáme "on the road"

Několik poznámek pro doplnění po letech (původní článek byl napsán v roce 2002)

Obecně
I po těch 6ti letech, co vlastním tento motocykl, musím konstatovat, že volba byla správná. Motocykl jako takový splňuje prakticky všechny mé požadavky na pohodlí, spolehlivost a dobré jízdní vlastnosti.

Motor po cca 50. tis. km
Naprostá paráda. Nikdy žádný problém, nikdy mě nenechal ve štychu. Jediné, na co si dávejte pozor při „domácích“ opravách je lanko plynu, které ovládá i škrtící klapky. Když totiž například sundáte plastový kryt pod nádrží na pravé straně (například při sundávání nádrže kvůli kontrole baterie), nezřídka se stane, že za lanko nechtěně zatáhnete. Bovden pak vyskočí z uložení ve stavícím šroubu a zachytne se na jeho hraně. Člověk si toho ani na první pohled nevšimne. Jenže pak při startování zjistíte, že najednou nechce jeden válec vůbec pálit a naskočit. Je to právě tímto, jelikož škrtící klapka zůstala pootevřená a do válce jde špatná směs. Stačí jen postrčit lanko aby zapadlo kam má a rázem je po problému.
Co se týče oleje, od cca 30 tisíc km se jeho spotřeba stále snižuje. Dříve jsem si při výměně oleje hned kupoval alespoň jeden litr do zásoby, abych měl čím dolévat. Teď se spotřeba oleje pohybuje kolem 0,5 l na 10 tisíc km (servisní interval výměny), takže vlastně není potřeba dolévat prakticky vůbec – tedy pokud je při výměně dolito až k horní rysce olejoznaku.

Převodovka, řazení, kardan
Tak tady taky žádná změna, tedy spíše změna k lepšímu. Občas se mi stávalo, že jsem našel „falešný neutrál“, teď se to stává jen velmi zřídka. Tedy spíš, už se to nestalo hodně dlouho….
Co se týče kardanu, žádný problém, ložisko a gufero, zdá se, je stále v pořádku. Nutno podotknout, že nebylo vystaveno žádným extrémním podmínkám jako je africký písek – bohužel…..

Podvozek
Tady bych spíše zmínil zkušenosti s obutím. Výrobce dodával tento motocykl osazený pneumatikami Metzeler Tourance. První sada vydržela prakticky 15 tis. km a když jsem je měnil, ještě by nějaký tisíc asi natočily. Pak jsem tam zkusil dát Dunlopy Trailmax. Po necelých 10 tisících jsem je musel vyhodit. Přední guma se probrzdila a při rychlostech kolem 110 a víc způsobovala kmitání řidítek. Takže – Trailmax nikdy více. Kamarád jezdil Michelin Anakee a byl strašně spokojený. Jen mizely trošku rychleji než Tourancy. Asi nejoblíbenější „špunty“ jsou TKC 80 od Continentalu. Podle všech je to asi + - to nejlepší, na co to jde obout, pokud chcete trochu víc terénu. Někteří to obouvají i na Barumky, ale tady je problém, že zadní neseženete ve 150ce.

Brzdy a další
Tady není co dodat. Jen s odstupem času trochu lituji, že jsem si tehdy nekoupil ABS. Měl jsem tehdy hlavně strach z další elektroniky, jenže čas ukázal, že tohle ABS se prostě nekazí, nebo alespoň nevím o nikom, komu by se pokazilo…..


Autorizovaný servis BMW (Autec)

Ale abych jen nepěl chválu, i když stroj samotný si ji zcela jistě zaslouží. Co musím odsoudit – tedy podle vlastní zkušenosti – je přístup značky, respektive přímo Autecu. Po zakoupení motorky (koupil jsem ji na jaře 2001 přímo v Autecu) jsem jezdil na servis pouze k nim. Jednak kvůli záruce a taky jsem si nedovedl představit, že by to někdo mohl dělat lépe než autorizovaný servis, zvlášť, když si nestydí (nestyděli) říct něco kolem 1000 Kč/hod. (a to ještě bez DPH, jestli si dobře pamatuji). Obyčejný servis ještě zvládli. Nějak jim pouze nešlo objednání – například: dělají prý od 8.00, já začínal v práci v 9.00. Tak se objednám na servis na 8.00 a taky tam přijedu. Na tabuli u přijímacích techniků s hrdostí čtu své jméno a hrnu se předat motorku do servisu. Jenže ouha, tenhle pán je prý jen na auta a mám počkat na technika od moto, ten se sice objeví, ale že musím ještě chvilku počkat…..kolem 9.00 už jsem býval poměrně „nervózní“, spíše nasraný…..a to bylo prakticky pravidlo. Taky vždycky slíbili, že motorka bude odpoledne hotová a že zavolají. Nezavolali nikdy, naštěstí motorka byla vždycky hotová.

To je ovšem stále jen to „příjemnější“, co jsem s BMW servisem zažil. Bohužel ani mě se nevyhnula srážka blbem, tedy s blbkou, která seděla (nemůžu říct že řídila, protože bych lhal) v Renaultu 19 a zkušeně mě dvěma „bodychecky“ poslala ze silnice. Nebudu zde rozepisovat podrobnosti, kromě toho, že byla dokonce i policií shledána vinnou….a to je myslím dnes celkem úspěch, i když si kluci raději dali čas na rozmyšlenou.

No, vzhledem k tomu, že motorka poté ovšem udělala v pangejtu přemet a díky tomu dostala celkem pěkný záhul a spousta věcí došla újmy, po zralé úvaze jsem se opravou rozhodl pověřit autorizovaný servis BMW (Autec). Jelikož se to stalo v neděli, zkusil jsem přesto zda ji u Autecu nepřijmou. A hele, přijali. Tím ovšem pozitivní zkušenosti skončily. Hned v pondělí jsem se jal vyřizovat agendu a zajel za nimi. Vše probíhalo relativně v pohodě, platba z pojistky (buď havarijka, jelikož soudruzi od Policie se ještě nerozhodli, nebo povinné ručení té ježibaby co mě sejmula), odhadovaná škoda cca 60 tisíc. Ještě jsem si říkal prima, to jsem se trefil i já, když jsem to odhadoval pro poldy. Prý to odstrojí, udělají soupis dílů – asi 3 dny – pak je objednají – prý jsou do 3 dnů díly tady – a pak tak týden na opravu. Suma sumárum, nejpozději za 3 týdny zase jezdím.

Houby, 14 dní na to nikdo nehrábl, pak jsem začal trochu prudit, tak to odstrojili…..no nakonec jim to trvalo více jak 6 týdnů a to jen díky mým neustálým urgencím. částka se mezitím vyšplhala na 170.000 Kč. Ani jednou mi nezavolali, že se natahuje doba opravy a nebo že se navyšuje částka! Veškeré papíry s pojišťovnou jsem si vyběhal sám, aby se to nenatahovalo a nakonec mi předali motorku, na které evidentně po opravě nikdo ani neseděl. Řidítka totiž byla sice vyměněná, ale asi o 10 cm byla levá ruka dál než pravá, při rovné jízdě. Navíc si ještě drze zaúčtovali zapůjčení náhradního motocyklu (půjčili mi na víkend místo Gsa Scarvera!)

Od té doby mě tam neviděli a ani neuvidí. Vlastně pardon, chtěl jsem si tam koupit helmu a hadry, jelikož ty jejich jsou fakt sakra dobrý, i když jsou taky sakra drahý. Jako pracující člověk jsem tam vyrazil v sobotu ráno, bo inzerovali, že mají v sobotu dopoledne otevřeno. To sice měli, ale na dotaz, zda bych si mohl helmu a hadry vyzkoušet mi bylo řečeno, že příslušenství v sobotu „nepremává“. Katalog mi taky nedají (proč taky, když jim tam za motorku necháte přes 400 litrů a chcete koupit hadry asi za dalších 40….

Je zajímavé, že jinde servis může fungovat i dobře – zase osobní zkušenost – jeli jsme s přáteli na GrossGlockner a po cestě známému přestalo svítit zadní světlo. Vzhledem k atypické žárovce jsme nakonec byli nuceni zajet v Linzi do BMW servisu. Fajfka se už pomalu loučil s výplatou a v zorničkách mu přeskakovaly EURa. Vyběhl maník jak od formule a začal obratně točit šroubováčkem. Zjistil že žárovka je OK a že je to v drátech, tak chvíli hledal, našel a spravil. Při pokusu o platbu prý jen řekli „to je v pořádku, to je BMW, žádná Honda“.
Takže jezdím na servis k p. Žlábkovi v Praze, kde jsem se servisem v zásadě spokojen a u BMW o mě už nikdy neuslyší. Alespoň ne v Čechách. I kdybych se rozhodl o koupi nového motocyklu (přes tyto zkušenosti určitě zůstanu u BMW, motorka za to nemůže), raději věnuju svoje kačky Rakušákům, nebo přímo Germánům.

Na závěr pár postřehů a dojmů ze srovnání R 1150 GS a R 1200 GS
Měl jsem možnost vyzkoušet „dvanáctku“ hned po sesednutí ze svého GSa, takže dojmy byly opravdu bezprostřední.

Musím říct, že jsem byl trochu rozpačitý z počáteční „sebekontroly“ u nového GSa. Na můj vkus to trvá dost dlouho a trochu mi to připadlo, že jsem si sedl na PCčko na kolech. Po startu se však ozval velmi příjemný zvuk, linoucí se ze sériového výfuku. Motorka na mě působila subtilnějším dojmem než předchozí model, posed byl příjemný a níže položené stupačky jistě při delší cestě potěší a zvýší pohodlí. Úspora delkarovaných 30 kg je opravdu znát a manipulace na místě se rázem stává přeci jenom výrazně snadnější. Také jízdní dynamika je lepší, 30 kilo dolů a 15 kobyl nahoru je opravdu znát.

Na druhou stranu mi 12ka přišla oproti mému „stařečkovi“ trochu nervóznější v zatáčkách. Tady jakoby (alespoň pro mě) ty kila naopak chyběly a přišlo mi, že starší model dokáže zatáčku projet tak nějak ladněji. Další věc která mě zklamala je přístrojová deska. Nemůžu nic vytknout přehlednosti a čitelnosti, jen na mě působila takovým hodně laciným dojmem, stejně jako řidítka bez hrazdičky a laciné plastové kelímky u brzdové a spojkové páčky. Tady bych možná nějaký ten kilogram oželel a zůstal u staršího provedení. Je to ale čistě můj názor, třeba se to někomu líbí víc.

Paralever v novém provedení je ovšem paráda, zkrutná vzpěra umístěná nad tělem ojnice kardanu jistě potěší hlavně ty, kteří zamíří do terénu, stejně jako delší servisní intervaly (v případě kardanu by se mělo jednat o celoživotní náplň). Převodovka je proti staršímu modelu také výrazně lepší. Jednak by měla být kazetová, a také řazení je lehčí a přesnější. Tedy vyžaduje menší sílu, falešný neutrál se mi za tu dobu co jsem měl možnost se na ní svézt, nepodařilo najít…

Celkově bych řekl, že se jedná o velmi povedený motocykl a rozhodně je zase krokem vpřed. S odstupem času ovšem nevím, zda bych spěchal do jeho koupi a opustil ten svůj starý dobrý ingot, ten poctivý a spolehlivý kus železa.

Pokud ale někdo zvažuje nákup 12ky, určitě by ho neměla zklamat, naopak. Škoda jen, že jsou (tedy minimálně v mém případě) tak špatné zkušenosti se servisem BMW. To je myslím největší skvrna na kráse, i když za ní samotný motocykl nemůže. Třeba se jednou ale někomu rozsvítí a i tento nedostatek bude u BMW v Čechách odstraněn.


Rada